SS Kraków jako pierwszy statek po wojnie wrócił do Polski

Statek parowy SS Kraków wpływa do portu w Gdyni

21 września 1945 roku SS "Kraków" jako pierwszy po II wojnie światowej polski statek powrócił do kraju. 

SS (lub s/s) przed nazwą statku oznacza "steam ship", czyli statek parowy. Gdy wybuchła wojna SS "Kraków" pływał po Morzu Śródziemnym. Później uczestniczył we francuskich konwojach, a po kapitulacji Francji w czerwcu 1940 roku odłączył się (pod pretekstem potrzeby uzupełnienia paliwa) od jednego z konwojów i popłynął do Gibraltaru, gdzie "poddał się" Brytyjczykom. W kolejnych wojennych latach pływał w konwojach transatlantyckich. Natomiast w czerwcu 1944 roku wziął udział w inwazji wojsk alianckich na Normandię.

SS Kraków wraca do Polski

20 września 1945 roku w Gdyni odebrano sygnał: 
"Przybycie Reda Hel piątek 12:00 GMT kapitan SS Kraków". 
Następnego dnia statek wpłynął do zniszczonego działaniami wojennymi gdyńskiego portu.

SS "Kraków" to tzw. masowiec, czyli statek zaprojektowany przede wszystkim do transportu suchych ładunków masowych luzem, bez opakowania. Ładunki te wsypywane były prosto do ładowni, jak np.: zboże, nawozy, ruda, węgiel, siarka granulowana, itp. Miał prawie 85 metrów długości, a jego pojemność wynosiła 2018 BRT (ton rejestrowych brutto). Potrafił osiągnąć prędkość ok 9 węzłów. Zwodowany został w sierpniu 1925 roku we Francji, niedaleko Caen, pod nazwą "Frimaire". W lutym kolejnego roku został kupiony przez polskie władze.

Jako pierwszy polski statek przepłynął Kanał Sueski (został wysłany na poszukiwanie nowych rynków zbytu dla polskich produktów na Morzu Czerwonym). Po wojnie pływał dla Polskiej Żeglugi Morskiej. 1 stycznia 1959 roku został przekazany Zarządowi Portu w Szczecinie jako pływający magazyn. W 1964 roku został oddany na złom.

Zdjęcie: "SS Kraków w 1927 roku"; "Pod ojczystą banderą", Zygmunt Tyszel