SS (lub s/s) przed nazwą statku oznacza "steam ship", czyli statek parowy. Gdy wybuchła wojna SS "Kraków" pływał po Morzu Śródziemnym. Później uczestniczył we francuskich konwojach, a po kapitulacji Francji w czerwcu 1940 roku odłączył się (pod pretekstem potrzeby uzupełnienia paliwa) od jednego z konwojów i popłynął do Gibraltaru, gdzie "poddał się" Brytyjczykom. W kolejnych wojennych latach pływał w konwojach transatlantyckich. Natomiast w czerwcu 1944 roku wziął udział w inwazji wojsk alianckich na Normandię.
SS Kraków wraca do Polski
"Przybycie Reda Hel piątek 12:00 GMT kapitan SS Kraków".
SS "Kraków" to tzw. masowiec, czyli statek zaprojektowany przede wszystkim do transportu suchych ładunków masowych luzem, bez opakowania. Ładunki te, jak np.: zboże, nawozy, ruda, węgiel, siarka granulowana, itp. wsypywane były prosto do ładowni. Miał prawie 85 metrów długości, a jego pojemność wynosiła 2018 BRT (ton rejestrowych brutto). Potrafił osiągnąć prędkość ok 9 węzłów. Zwodowany został w sierpniu 1925 roku we Francji, niedaleko Caen, pod nazwą "Frimaire". W lutym kolejnego roku został kupiony przez polskie władze.
- Tyszel Z., Pod ojczystą banderą, Zakłady Graficzne "Rozwój", 1930
- Piwowoński J., Flota spod biało-czerwonej, Nasza Księgarnia, 1989
0 Komentarze