Reklama

Pierwsza ofiara wypadku kolejowego i inne ciekawostki z historii kolei

Wypadek kolejowy Williama Huskissona, pierwsza znana ofiara wypadku kolejowego.

15 września 1830 roku, Parkside, Anglia. William Huskisson upada na tory wprost pod nadjeżdżający pociąg. Jest to pierwsza znana ofiara śmiertelnego wypadku w historii kolei.
 

Otwarcie linii kolejowej Liverpool - Manchester

William Huskisson, były Minister Wojny i Kolonii oraz Przewodniczący Izby Gmin, 15 września 1830 roku uczestniczy w otwarciu połączenia kolejowego między Liverpoolem i Manchesterem. Podróżuje tym samym specjalnym pociągiem, co Arthur Wellesley, książę Wellington, premier i bohater wojen napoleońskich.

Pociąg prowadzony jest przez samego George'a Stephensona, wynalazcę współczesnej lokomotywy parowej. Na dworcu kolejowym w Parkside pociąg zatrzymuje się w celu nabrania wody i obserwacji kawalkady na sąsiednim torze. Personel kolejowy doradza pasażerom, aby pozostali w wagonach. Jednak około 50 dygnitarzy wysiada, aby lepiej obserwować widowisko z pobocza. Wśród nich jest William Huskisson.


Pierwszy śmiertelny wypadek kolejowy

Huskisson rusza naprzód pociągu, aby powitać księcia. Rozproszony rozmową z księciem Wellingtonem nie zauważa nadjeżdżającej na sąsiednim torze lokomotywy-rakiety prowadzonej przez Josepha Locke'a, asystenta George'a Stephensona i przyszłego wybitnego inżyniera. Uświadomiwszy sobie, że lokomotywa się zbliża, panikuje i próbuje wdrapać się do wagonu księcia, ale drzwi otwierają się, pozostawiając go zawieszonego bezpośrednio na drodze nadjeżdżającego pociągu. Upada na tory przed lokomotywą.

Jego lewa noga zostaje zmiażdżona. Z pobliskiego budynku wyciągnięto drzwi i położono na nich rannego Huskissona. George Stephenson odłącza lokomotywę od pociągu księcia i łączy ją z małym wagonem, w którym położono rannego posła. Huskisson wraz z kilkoma przyjaciółmi jest transportowany do Eccles, gdzie wezwano lekarza. Przybyły na miejsce doktor nie jest w stanie wykonać amputacji, zakłada jedynie opaskę uciskową. Dowiedziawszy się, że ma nikłe szanse na przeżycie, William Huskisson sporządza testament i umiera kilka godzin później. Pomnik, w którym pochowane są jego szczątki, znajduje się w centralnym punkcie cmentarza St. James w Liverpoolu.


Krótkie ciekawostki historyczne o kolei

Historia kolei jest pełna fascynujących wydarzeń i niezwykłych faktów, które kształtowały nie tylko rozwój transportu, ale także wpłynęły na zmiany w społeczeństwie, gospodarce i technologii. Od pierwszych pomysłów na budowę torów kolejowych po współczesne, superszybkie pociągi, kolejnictwo przeszło przez wiele etapów ewolucji. Odkryj niezwykłe ciekawostki z historii kolei i dowiedz się, jakie wydarzenia miały kluczowe znaczenie dla rozwoju kolei, jakie kontrowersje towarzyszyły tym projektom, a także jakie niesamowite innowacje i osiągnięcia zaskakiwały świat w ciągu ostatnich kilku stuleci.

Ciekawostki z historii kolei:

  • Pierwsi pionierzy rozwoju kolei to: James Watt, Oliver Evans, Matthew Murray, Richard Trevithick i George Stephenson.
  • James Watt, jeden z wynalazców i czołowych naukowców zajmujących się rozwojem silników parowych, wymyślił słowo „koń mechaniczny”, aby sprzedać swoją technologię. Odkrył, że potencjalni nabywcy nie są w stanie zrozumieć, jak wydajna jest energia parowa, więc użył wyrażenia "koń mechaniczny", ponieważ w tamtych czasach wszyscy wiedzieli, do czego zdolne są konie.
  • Nowoczesna era pociągów rozpoczęła się na początku XIX wieku, po wygaśnięciu patentu Jamesa Watta na silnik parowy.
  • Pierwszą lokomotywą parową, która odniosła komercyjny sukces, była Salamanca zbudowana przez angielskiego producenta maszyn parowych i obrabiarek Matthew Murraya w 1812 roku.
  • Pierwszą na świecie linię kolejową z pociągiem ciągniętym przez lokomotywę otwarto we wrześniu 1825 roku. Była to trasa ze Stockton do Darlington na północy Anglii. Pociąg ciągnięty był przez rewolucyjną lokomotywę George'a Stephensona, nazwaną „Locomotion 1”.
  • Pierwszy komercyjny pociąg parowy (Rakieta Stephensona) osiągnął prędkość 96 kilometrów na godzinę w 1830 roku.
  • Pierwsza lokomotywa elektryczna została skonstruowana przez szkockiego wynalazcę Roberta Davidsona w 1837 roku.
  • W 1841 roku zorganizowano wycieczkę pociągiem dla 540 parafian, którzy wzięli udział w spotkaniu wstrzemięźliwości w Londynie. Organizator wycieczki, Thomas Cook, wprowadził opłatę, która zawierała bilet oraz posiłek. Po udanej podróży zaczął rozszerzać swoją działalność w Europie i Stanach Zjednoczonych. Tak powstało pierwsze nowoczesne biuro podróży.
  • Na terenie Polski pierwszą linię kolejową otwarto 22 maja 1842 roku. Było to połączenie między Wrocławiem a Oławą.
  • Pierwszą podziemną linię kolejową otwarto w Londynie w 1863 roku. Problemem była jednak wentylacja, ponieważ dym z silników parowych często wypełniał tunele, powodując słabą widoczność i ciężkie warunki do oddychania.
  • Po zabójstwie prezydenta Abrahama Lincolna w 1865 roku jego ciało przewożono pociągiem przez 180 miast w drodze powrotnej do jego rodzinnego stanu Illinois. Procesję tę uważa się za siłę napędową rosnącej wówczas popularności podróży koleją w USA.
  • Wschodnie i zachodnie wybrzeże Ameryki Północnej zostało połączone linią kolejową 10 maja 1866 roku.
  • W 1886 roku 3 osoby zginęły, a wiele zostało rannych podczas akcji reklamowej pewnej teksańskiej firmy kolejowej. Obiecując dobry pokaz, publiczność została zaproszona do oglądania czołowego zderzenia dwóch pociągów przy pełnej prędkości.
  • Jeden z pierwszych filmów braci Lumière, "Wjazd pociągu na stację w La Ciotat" z 1896 roku, zawierał zbliżenie pociągu parowego wjeżdżającego na stację. Ruchome obrazy były wówczas wciąż nowym zjawiskiem, a plotka głosi, że publiczność była tak przerażona widokiem zbliżającego się pociągu, że krzyczała i uciekła na tył sali.
  • Pierwsza lokomotywa spalinowa działała na linii kolejowej Winterthur - Romanshorn w 1912 roku.
  • Najdłuższa trasa, którą można pokonać jednym pociągiem to połączenie między Moskwą a Władywostokiem o długości 9 297 kilometrów.
  • Dworzec Grand Central w Nowym Jorku ma 44 perony pasażerskie.
  • Najdłuższy odcinek idealnie prostej linii kolejowej znajduje się w Australii. Ma 478 kilometrów długości.
  • 70% wszystkich podróży kolejowych w Anglii rozpoczyna się lub kończy w Londynie.
  • Pociągi to jeden z najbardziej ekologicznych sposobów podróżowania.
  • Aktualny rekord prędkości dla pociągów szynowych utrzymuje francuski pociąg TGV. Osiągnął prędkość 584 km na godzinę, a następnie hamował przez 16 kilometrów, zanim zdołał się zatrzymać.
  • Najcięższy kiedykolwiek zarejestrowany pociąg ważył 95 000 ton! Ten pociąg towarowy z Australii miał 7,3 kilometra długości.
  • Obecnie 40% światowych ładunków towarowych jest transportowanych pociągami, a liczba ta rośnie z każdym rokiem.

Obraz w nagłówku: historypod.net


Co o tym myślisz? Zostaw reakcję i komentarz.

Spodobał Ci się artykuł i chcesz wesprzeć bloga?

Po prostu postaw mi wirtualną kawę! :)
Postaw mi kawę

Prześlij komentarz

0 Komentarze

Ad Code