Pierwsza ofiara wypadku kolejowego i inne ciekawostki o kolei

Wypadek kolejowy Williama Huskissona; pierwsza znana ofiara wypadku kolejowego. Ciekawostki historyczne o kolei.

15 września 1830 roku, Parkside, Anglia. William Huskisson upada na tory wprost pod nadjeżdżający pociąg. Jest to pierwsza znana ofiara śmiertelnego wypadku w historii kolei.
 

Otwarcie linii kolejowej Liverpool - Manchester 

William Huskisson, były Minister Wojny i Kolonii oraz Przewodniczący Izby Gmin, 15 września 1830 roku uczestniczy w otwarciu połączenia kolejowego między Liverpoolem i Manchesterem. Podróżuje tym samym specjalnym pociągiem, co Arthur Wellesley, książę Wellington, premier i bohater wojen napoleońskich. Pociąg prowadzony jest przez samego George'a Stephensona, wynalazcę współczesnej lokomotywy parowej. Na dworcu kolejowym w Parkside pociąg zatrzymuje się w celu nabrania wody i obserwacji kawalkady na sąsiednim torze. Personel kolejowy doradza pasażerom, aby pozostali w wagonach. Jednak około 50 dygnitarzy wysiada, aby lepiej obserwować widowisko z pobocza. Wśród nich jest William Huskisson.


Pierwszy śmiertelny wypadek kolejowy

Huskisson rusza naprzód pociągu, aby powitać księcia. Rozproszony rozmową z księciem Wellingtonem nie zauważa nadjeżdżającej na sąsiednim torze lokomotywy-rakiety prowadzonej przez Josepha Locke'a, asystenta George'a Stephensona i przyszłego wybitnego inżyniera. Uświadomiwszy sobie, że lokomotywa się zbliża, panikuje i próbuje wdrapać się do wagonu księcia, ale drzwi otwierają się, pozostawiając go zawieszonego bezpośrednio na drodze nadjeżdżającego pociągu. Upada na tory przed lokomotywą.

Jego lewa noga zostaje zmiażdżona. Z pobliskiego budynku wyciągnięto drzwi i położono na nich rannego Huskissona. George Stephenson odłącza lokomotywę od pociągu księcia i łączy ją z małym wagonem, w którym położono rannego posła. Huskisson wraz z kilkoma przyjaciółmi jest transportowany do Eccles, gdzie wezwano lekarza. Przybyły na miejsce doktor nie jest w stanie w tym miejscu wykonać amputacji, zakłada jedynie opaskę uciskową. Dowiedziawszy się, że ma nikłe szanse na przeżycie, William Huskisson sporządza testament i umiera kilka godzin później. Pomnik, w którym pochowane są jego szczątki, znajduje się w centralnym punkcie cmentarza St. James w Liverpoolu.

Krótkie ciekawostki historyczne o kolei:

  • Pierwsi pionierzy rozwoju kolei to: James Watt, Oliver Evans, Matthew Murray, Richard Trevithick i George Stephenson.
  • Pierwszą na świecie linię kolejową z pociągiem ciągniętym przez lokomotywę otwarto we wrześniu 1825 roku. Była to trasa ze Stockton do Darlington na północy Anglii. Pociąg ciągnięty był przez rewolucyjną  lokomotywę George'a Stephensona, nazwaną „Locomotion 1”.
  • Pierwszy komercyjny pociąg parowy (Rakieta Stephensona) osiągnął prędkość 96 kilometrów na godzinę w 1830 roku.
  • Na terenie Polski pierwszą linię kolejową otwarto 22 maja 1842 roku. Było to połączenie między Wrocławiem a Oławą.
  • Wschodnie i zachodnie wybrzeże Ameryki Północnej zostało połączone linią kolejową 10 maja 1866 roku.
  • W 1886 roku 3 osoby zginęły, a wiele zostało rannych podczas akcji reklamowej pewnej teksańskiej firmy kolejowej. Obiecując dobry pokaz, publiczność została zaproszona do oglądania czołowego zderzenia dwóch pociągów przy pełnej prędkości.
  • Jeden z pierwszych filmów braci Lumière, "Wjazd pociągu na stację w La Ciotat" z 1896 roku, zawierał zbliżenie pociągu parowego wjeżdżającego na stację. Ruchome obrazy były wówczas wciąż nowym zjawiskiem, a plotka głosi, że publiczność była tak przerażona widokiem zbliżającego się pociągu, że krzyczała i uciekła na tył sali.
  • Najdłuższa trasa, którą można pokonać jednym pociągiem to połączenie między Moskwą a Władywostokiem o długości 9 297 kilometrów.
  • Dworzec Grand Central w Nowym Jorku ma 44 perony pasażerskie.
  • Najdłuższy odcinek idealnie prostej linii kolejowej znajduje się w Australii. Ma 478 kilometrów długości.
  • 70% wszystkich podróży kolejowych w Anglii rozpoczyna się lub kończy w Londynie.
  • Pociągi to jeden z najbardziej ekologicznych sposobów podróżowania.
  • Aktualny rekord prędkości dla pociągów szynowych utrzymuje francuski pociąg TGV. Osiągnął prędkość 584 km na godzinę, a następnie hamował przez 16 kilometrów, zanim zdołał się zatrzymać.
  • Obecnie 40% światowych ładunków towarowych jest transportowanych pociągami, a liczba ta rośnie z każdym rokiem.

Obraz: historypod.net